CinemaBlog: Complimentendag 2019

Vrijdag 1 maart is het nationale complimenten-dag, tja je moet het maar verzinnen. Naast alle commerciële dagen zoals Valentijnsdag, Moeder- en Vaderdag, Sinterklaas of Secretaresse-dag, hoeft een compliment niets te kosten. Een compliment is zo gegeven, dat is wat ik tenminste dacht. En geef je een compliment wat toch niet helemaal in de goede smaak valt? Dan kan je het altijd nog goedmaken met een avondje film kijken bij Cinemajestic. 

 

 

Google

Na wat research op google, blijkt er heel veel geschreven over het geven en ontvangen van complimenten en kwam ik erachter dat er toch meer zit achter een complimentje. Zelfs hele studies zijn hieraan gewijd, waarin het psychologische effect van complimenten uitgebreid wordt beschreven. Complimenten zijn onmisbaar voor het zelfvertrouwen, kinderen groeien van complimenten en ja zelfs ik kan groeien van een leuk compliment. Ook blijkt uit een van die onderzoeken dat wij in Nederland niet zo goed zijn in complimenten geven.

Wikipedia vermeld het volgende over een compliment

Een compliment is een lovende of vleiende uitdrukking. Iemand kan iemand anders een compliment geven – verbaal of non-verbaal - als uiting van waardering voor een geleverde prestatie. Een complimentje kan functioneren als een positieve bekrachtiging en dient dan als prikkel om het bedoelde gedrag te herhalen. Een compliment kan ook averechts werken, bijvoorbeeld wanneer men iemand een compliment geeft voor een taak die hij of zij zelf als gemakkelijk of vanzelfsprekend ervaart.

 

Geven en ontvangen

Ik denk dat we allemaal weleens een compliment hebben gegeven en ontvangen, soms voelt iemand zich er wat ongemakkelijk bij en heeft dan de neiging om het compliment te ontkrachten met een opmerking. Bijvoorbeeld iemand zegt; wat zie je er leuk uit, mooie jurk! Waarop diegene zegt; o die jurk heb ik al jaren. Een compliment geven blijkt dus makkelijker dan er een te ontvangen.

Zelf ben ik best goed in complimenten geven, denk ik, ontvangen is een ander verhaal. Het voelt inderdaad weleens wat ongemakkelijk om een compliment te ontvangen, maar ik begin het te leren. Bijna dagelijks geef ik wel een complimentje aan een collega of mijn vader, zoons of vriendinnetje.

 

Dikke kont

Nou las ik dat het zelfs kan helpen in de omgang met iemand die je eigenlijk niet zo mag, misschien moet ik dat ook maar eens proberen. Het is juist dat als je iemand niet mag, je met een negatieve blik naar zo’n persoon kijkt en alles negatief naar voren komt. Zoals bijvoorbeeld die ene collega, waar je niks mee hebt met haar dikke kont. Terwijl het achterwerk van je vriendin misschien wel dikker is en dat vind je nou juist zo mooi aan haar. Als je dan probeert om te kijken naar iets positiefs in die persoon en dat benoemt in een compliment, je er vaak een prettiger contact door terug kijkt. Dat hoeft natuurlijk niet die kont te zijn 😉

Genoeg hersenspinsels van mijn kant over complimenten geven en ontvangen.

Ik ga gewoon door zoals ik al deed en ga dat ene gevalletje eens uittesten met die collega. Vrijdag 1 maart zal ik extra mijn best doen en ben benieuwd of ik in mijn omgeving iets opmerk van de Nationale complimenten-dag.

Ik wens jullie allen een complimenteuze dag

 

 

Anne Theijssen

Reactie schrijven

Commentaren: 0