CinemaBlog: Alweer 25 jaar geleden: Schindler's List

Jeetje wat gaat de tijd snel, ik kan mij nog herinneren dat ik als 15-jarige de film Schindler’s List heb gezien in Tuschinski Amsterdam. Samen met alle klasgenoten, probeerde ik mijn tranen te bedwingen, want wat heftig is deze film. Prachtig in beeld gebracht en zo echt en bijna tastbaar. Je leeft mee met alle karakters op het beeldscherm, zo lang geleden lijkt het al, maar niet te vergeten wat voor naars de mensheid elkaar heeft aangedaan.

Toch even weer een stukje geschiedenis terughalen en zelf ga ik deze intense film nog een keer beleven vanuit de luie stoel in onze bioscoop in Zutphen.

 

Lees hier nog even in het kort de inhoud van Steven Spielbergs krachtige meesterwerk.

 

Schindler’s List is gebaseerd op het waargebeurde verhaal over de Duitse zakenman Oskar Schindler (Liam Neeson) die tijdens de Tweede Wereldoorlog de levens redde van ruim duizend Joodse arbeiders. Het is de triomf van één man en van onuitwisbare betekenis en het drama van diegene die, dankzij zijn tussenkomst, een van de zwartste periodes in de geschiedenis van de mensheid overleefden. 

 

Schindler’s List werd 25 jaar geleden genomineerd voor 12 Academy Awards® en won er uiteindelijk zeven, waaronder Beste Film, Beste Regisseur (Steven Spielberg) en Beste Script (bewerkt). Zowel Neeson (Oskar Schindler) als Ralph Fiennes, die de sadistische nazi-commandant Amon Göth speelt, werden genomineerd voor een Academy Award®.

 

Vanaf 27 januari (Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust) keert Schindler’s List terug bij Cinemajestic. De film is om 16:00 uur te zien.

 

C.A. Marras

Eigenaar Cinemajestic, filmfan, doorzetter en marketeer 

Reactie schrijven

Commentaren: 0