CinemaBlog: BHV-training voor horecapersoneel bij Cinemajestic in Zutphen

Vrijdag 22 februari zaten 11 horecamedewerkers om 9 uur klaar voor een BHV-training. Deze training werd verzorgd door Theo Knapen, trainer en veiligheidskundige bij PraKtima, een Zutphens bedrijf gespecialiseerd in kwaliteit, arbo, veiligheid en milieu. PraKtima ondersteunt en traint het MKB bij het voldoen aan Wet- en regelgeving, het behalen en behouden van certificering.

 

(Vanuit de horeca waren onder meer medewerkers van Old Dutch, Camelot, Pierot en Cinemajestic aanwezig. De meesten hadden al wel eens een bhv of Ehbo training gehad. Voor een enkeling was dit de eerste keer.)

 

Er werd gestart met een stukje theorie en de basisregels met betrekking tot hulpverlening op de werkvloer. Veiligheid is de eerste regel, als de situatie voor jou als hulpverlener veilig is ga je kijken hoe en wat en stel je het slachtoffer gerust. Roep professionele hulp in en help het slachtoffer op de plaats waar het zich bevindt. Zo simpel als dit klinkt, blijkt het in de praktijk echter veel minder simpel. Lotus-slachtoffer Gerard Jeronimus van Lotus kring Apeldoorn komt daarom helpen. Hij zal verschillende scenario's spelen en uitbeelden. Een Lotus acteert en schminkt, om zo een realistisch scenario neer te zetten. Bij scenario een zien we al snel waar het mis kan gaan. Het verplaatsen van het slachtoffer. Gerard stribbelt wat tegen, maar ook dat zet niet aan tot nadenken. Tijd voor een evaluatie. Theo geeft aan waar het anders en/of beter kan en och ja, natuurlijk, niet verplaatsen, dat was nog zogezegd.  Geeft niks; zegt Theo, daarom zijn we nu ook aan het trainen.

 

Zo volgen nog vier verschillende scenario’s en eigenlijk gaat het best goed. De communicatie is ook een puntje, daar kan en moet het beter. Zo stel je jezelf voor en vraag je het slachtoffer naar de naam. Praten is ademhalen; legt Theo uit. Volg het ABC, ademhaling, bewustzijn en circulatie. Je wilt tenslotte je slachtoffer in leven houden en zolang iemand praat moet hij ademhalen. Het klinkt allemaal zo logisch, maar toch blijkt dat deze oefeningen niet overbodig zijn. Iemand die gevallen is en waarbij het letsel niet duidelijk ofwel zichtbaar is, kan zomaar een gebroken heup, een hersenschudding of inwendige bloeding hebben. Hoe fijn is het dat men weet hoe deze dingen te kunnen herkennen aan de hand van kenmerken en signalen. 

 

 

Toen het bijna tijd was voor de lunch, kwam, lotus Gerard er onverwacht nog bij zitten. Hij zag bleek en was zweterig en vertelde dat hij zich niet lekker voelde. Na een kleine minuut viel het toch wel op dat het niet goed ging met Gerard en een van de medewerkers ging bij hem zitten. Toen hij van zijn stoel dreigde te vallen greep een andere medewerker in en liet hem op de grond zakken en legde hem in stabiele zijligging. Hij controleerde de ademhaling van Gerard en constateerde dat de ademhaling weg was en hij ook het bewustzijn verloren had. Hij maakte hem klaar voor reanimatie en liet een andere medewerker 112 bellen. Gelukkig was dit ook een scenario, die door Gerard perfect werd uitgebeeld en gespeeld en was een mooi bruggetje naar de reanimatie training die na de lunch op het programma stond.