Recensie: Dunkirk

Christopher Nolan is intussen niet meer weg te denken uit de filmwereld, na de succesvolle Dark Knight trilogie, Inceptionen Interstellar komt hij nu met Dunkirk, een oorlogsdrama/overlevingsfilm.

Bij dit project werkt Christopher Nolan niet samen met acteur Michael Caine, die bij de meeste films van Nolan betrokken isgeweestDe rollen zijn nu voor Tom Hardy, Oscar winnaar Mark RylanceCillian MurphyFionn Whitehead en Harry StylesWhitehead en Styles zijn nog niet erg bekend op het witte doek maar hebben wel de twee grootste rollen gekregen.

Dunkirk gaat over de evacuatie van de Franse en Engelse soldaten uit Duinkerken in de tweede wereldoorlog. Die door de Duitsers omsingeld zijn op het strand, wat voor de Duitsers een makkelijke plek is om aan te vallen. Je volgt drie verhaallijnen, de soldaten op het strand en op de dam, een aantal piloten in de lucht, en een man met zijn zoon op een boot die van Engeland naar Duinkerken varen op daar gestrande soldaten te redden.

Christopher Nolan flikt het weer, misschien wel zijn beste film tot nu toe. De bedoeling om de kijkers het idee te geven hoe het was op Duinkerken is hem goed gelukt. Door hoe de film gefilmd is en de muziek van Hans Zimmer erbij zorgt ervoor dat je zelf als kijker een beangstig en beklemmend gevoel krijgt. Na een korte uitleg wordt je direct in de actie gegooid en het houd niet meer op. De film duurt maar 105 minuten, veel ruimte voor diepgang van de karakters is er dus niet. Maar is dat bij deze film nodig? Het is geen oorlogsfilm maar een overlevingsfilm, en dat wordt indrukwekkend vertoond. Dunkirk is een film zo zenuwslopend, dat je op het puntje van je stoel zit, deze film moet  je gewoon in de bioscoop hebben gezien.

Take me home!

5 Sterren.