Recensie: King Arthur

Guy Ritchie is terug, nu met een heel ander filmgenre. De schrijver en regisseur van de  succesvolle misdaadkomedies Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels heeft de laatste jaren al laten zien dat hij andere genres ook kan omtoveren met zijn stijl. Sherlock Holmes en The Man from U.N.C.L.E. zijn daar de bewijzen van. Nu is het tijd voor een fantasie/avonturen film met de bekende legende van King Arthur.

De hoofdrol is voor Charlie Hunnam, die een aantal jaren geleden nog een onbekende was voor iedereen. In 2005 speelde hij al geweldig in Hooligans maar daar zal niemand hem herkennen als kale voetbal hooligan. Na de hoofdrol in de serie Sons of Anarchy, de films Pacific Rim en eerder uitgekomen dit jaar The Lost City of Z kunnen we niet meer om Charlie heen. De bijrollen zijn voor Jude Law, Eric Bana en Djimon Hounsou. Ook zijn er een aantal leuke cameo’s voor David Beckham en Guy Ritchie zelf.

Tovenaars en mensen leven al eeuwen samen in vrede tot dat de kwaadachtige Vortigern (Jude Law) zijn eigen broer King Uther (Eric Bana) verraad, door samen te werken met tovenaar Modred. Vortigern wordt de nieuwe koning en wordt steeds machtiger met zijn krachten. Uther weet voor zijn ondergang zijn zoontje te redden, die opgroeit in Londinium als straatschoffie genaamd Arthur. Wanneer King Vortigern machtiger en machtiger wordt onthuld Excalibur zich in een stuk steen. Arthur, niet wetende wiens afstammeling hij is, trekt het zwaard uit het steen. Nu is het aan Arthur om het op te nemen tegen Vortigern.

Guy Ritchie laat zijn kunstjes constant zien, vertraagde beelden, 360 graden shots, flashbacks en scènes door elkaar heen. Een typische Guy Ritchie film dus. Ook zijn bekende humor ontbreekt hier niet. Doordat zijn stijl constant wordt toegepast wordt de film te rommelig, verhaal en diepte ontbreken. Ook hadden de special effects een stuk strakker kunnen zijn, of het ontbreken van dat alles komt door een te klein budget of het te weinig ervaring in dit genre blijft een vraag.  De grote fans van fantasy films en de fans van Guy Ritchie zullen zeker zich vermaken met deze film, alleen als je een nieuwe Lord of the Rings verwacht dan heb je het mis. Vervelen ga je ieder geval niet, want Arthur knalt samen met zijn vrienden in een hoog tempo door de film heen.